Jesteśmy świadkami zwijania się instytucji państwa - powiedział Jacek Kurski w Lublinie (2013.01.25).

- Jesteśmy świadkami zwijania się instytucji państwa z terenów takich jak Lubelszczyzna. Jest szczególnie dotkliwe, że po likwidacji sądów czy urzędów pocztowych, a wcześniej wydłużeniu drogi obywatela np. do oddziału ZUS - teraz dochodzi do ograniczenia infrastruktury kolejowej, niezbędnej dla rozwoju gospodarczego Polski Wschodniej – podkreślił podczas wizyty w Lublinie europoseł Jacek Kurski, wiceprezes Solidarnej Polski.
Lider regionalnych struktur SP, poseł Jarosław Żaczek przedstawił informację nt. działań podejmowanych w obronie istniejących linii kolejowych, wytypowanych do likwidacji w wyniku „analizy” zleconej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółce zewnętrznej - dobrze już zasłużonej dla niszczenia polskich kolei - podkreślił poseł Żaczek. Solidarna Polska zwraca uwagę, że likwidacja linii, na których modernizację zainwestowano miliony złotych nawet w ostatnich latach – nosi znamiona niegospodarności. Co więcej – w perspektywie pogłębia dystans cywilizacyjny dzielący Lubelszczyznę od reszty kraju. 

Do likwidacji wytypowano m.in. takie połączenia, jak odcinek linii nr 82 Bąkowiec-Puławy Azoty, łącznica nr 561 Zadębie – Adampol, łącznik trasy nr 30 Łuków – Lublin Północny do stacji Lublin Tatary, dalej – linia nr 81 Chełm – Włodawa, linia nr 72 Zamość – Hrubieszów, linia nr 101 Munina – Hrebenne, linia nr 30 Lubartów – Lublin – właśnie modernizowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego! Zagrożony jest także byt linii nr 67 Lublin-Świdnik, i odcinka Zwierzyniec Towarowy – Hrebenne linii nr 69. Łącznie oznacza to wyłączenie 144 z ok. 1.200 km linii kolejowych istniejących w województwie lubelskim. - Tymczasem Lubelszczyzna ma i tak dwukrotnie za małą gęstość sieci kolejowej w stosunku do swojej wielkości i liczby mieszkańców – zauważył europoseł Kurski.

By zapobiec na przyszłość takim nieodpowiedzialnym działaniom ze strony PKP PLK – Solidarna Polska zaproponuje wpisanie listy istniejących linii wprost jako załącznika do ustawy o transporcie kolejowym. W efekcie wszelkie zmiany w spisie nie byłyby arbitralnymi i jednostronnymi decyzjami spółki kolejowej, ale podlegałyby procedurze legislacyjnej w Sejmie – wyjaśnia poseł Żaczek. W jego opinii obecny chaos związany z inwestycjami na kolei (ale także zarządzaniem transportem kolejowym) związany jest z wyrzeczeniem się przez administrację państwową bezpośredniego wpływu na organizację rynku – inaczej niż w przypadku drogownictwa, gdzie analogiczną do spółek kolejowych rolę pełni poddana pełnej kontroli społecznej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Solidarna Polska poinformowała też o rozwoju swoich struktur w terenie i aktywności w samorządach. O swoim włączeniu się do struktur SP poinformował radny powiatu ziemskiego lubelskiego, Henryk Salasa. - Nie byłem dotąd członkiem żadnej partii, ale wierzę, że razem z kolegami z SP będziemy mogli lepiej służyć społeczności lokalnej - podkreślił lubelski samorządowiec.











Szanowny Internauto, jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o działalności Jacka Kurskiego, wpisz swój adres Email w okno poniżej (PRENUMERATA WWW.KURSKI.NET) i kliknij na pole "Submit". Twój adres Email zostanie dodany do bazy kontaktów i przy każdej opublikowanej nowej informacji na stronie www.kurski.eu będziesz otrzymywał wiadomość drogą elektroniczną. Twój adres Email będzie przechowywany w bazie kontaktów wyłącznie do celów przesyłania informacji dotyczących aktywności Jacka Kurskiego. Podając swój adres Email wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji drogą elektroniczną przez serwis www.kurski.net zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Szukaj artykułu lub tekstu (wpisz szukaną frazę lub wyraz):